Nepodceňujte výměnu pneumatik, brzdná dráha na letních je o čtvrtinu delší
Neděle, 30. října 2022 06:00
Zima se neúprosně blíží a ranní mrazíky už sem tam mění vozovku v nebezpečnou pro jízdu na letních pneumatikách. Policisté proto důrazně doporučují: „Neváhejte a přezujte si na zimní pneumatiky co nejdříve. Zejména ti, kdo jezdí služebně po celé České republice.“
Zákon o silničním provozu přímo upravuje provoz vozidel v zimním období v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případech, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud je na silnici umístěna značka „zimní výbava“, platí tato povinnost vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.
„Nikdo z nás nedokáže přesně říct, respektive předpovědět, jaké bude počasí po celý den či následující den. Počasí se může změnit i během dne. Ráno svítí sluníčko, večer se může objevit námraza či sníh. Přemýšlet nad tím, zda své auto přezujeme teď, nebo budeme čekat, až nasněží, je zbytečné,“ podotýkají policisté.
Zákonodárci výměnu pneumatik pro zimní období nestanovili náhodou. Na podzim a v zimě je na silnicích vysoký počet dopravních nehod a jejich nejčastější příčinou je krom nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky právě jízda na letních pneumatikách.
Důležité je vědět, že osobní vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech kolech, nikoli jen na hnané nápravě, jako tomu bylo v minulosti. Minimální hloubka dezénu neboli vzorku by měla být čtyři milimetry. Díky tomu má vozidlo vyšší přilnavost na ledu i sněhu, lepší stabilitu v zatáčkách a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pokud klesne hloubka dezénu pod čtyři milimetry, pneumatika už nemá dostatečné schopnosti záběru. Pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě, ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat. K zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme až o 50 procent delší brzdnou dráhu.
Zimní pneumatika se navíc uplatní nejen na sněhu, ale právě už v těchto podzimních dnech, kdy se teploty během dne pohybují okolo desíti stupňů Celsia, ale k večeru a v noci klesají podstatně níže.
„I přesto, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami,“ říkají policisté. Zdánlivě banální informace totiž bohužel některé řidiče zjevně míjí obloukem. Zimní pneumatika navíc stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, které se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům, a tím pneumatika ztrácí na svých jízdních vlastnostech.
Pokud při silniční kontrole policisté zjistí, že řidič nemá předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až dvou tisíců korun. Je také dobré seznámit se s podmínkami, za kterých je sjednáno takzvané havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.
„Přizpůsobte rychlost danému počasí, dodržujte pravidla silničního provozu, abyste se vždy vrátili ze svých cest bezpečně domů!“ apelují muži zákona.