Kraj zdražuje jízdné, dočkají se cestující i více „Pražáků“?
Pátek, 18. listopadu 2022 09:38
Středočeský kraj přistoupil ke zdražení jízdného a to nemalému. Od dubna příštího roku se bude týkat hlavně jednorázových jízdenek. Kladenský nebo buštěhradský cestující musí doufat, že do té doby mu kraj dát zpátky autobusy, které v září odebral. Jezdit za víc peněz dál přeplněných autobusech se zpožděním by se asi nikomu za mák nechtělo.
„Žili jsme si nad poměry a na plná ústa říkám, že musíme zdražit, i když je to nepopulární,“ uvedl krajský radní pro dopravu Petr Borecký. Jeho jméno je v Kladně občas zmiňováno při přestřelkách s kladenskou radnicí, která nechce přistoupit na jeho systém plateb dopravy s desetimilionovými doplatky. Nikdo neví, jestli má pravdu „Petr nebo Milan“, ale na Kladensku v tu ránu přestaly jezdit některé oblíbené autobusy. Na dotaz proč k omezení došlo jenom na Kladně a nikoliv ve srovnatelné Boleslavi, kde také ještě není podepsaná smlouva na stole Borecký odpověděl, že z Kladna je možnost poměrně lehce jet vlakem. A taky má problém s jeho přístupem. „Je jediným městem, které absolutně nekomunikuje, se kterým neprobíhají jednání a kým se bavíme přes právníky.“ Město to ale odmítá. „Pan radní Borecký si protiřečí. Pokud sám uvádí, že se baví s našimi právníky, kteří jsou zmocněni radou města za město jednat, tak úplně nerozumím tvrzení, že Kladno nekomunikuje a nejedná,“ raegoval na náš dotaz Vít Heral, mluvčí Kladna. Podle jeho slov chce město dosáhnout dohody, navržený systém ovšem z mnoha důvodů odmítá a nápravy se domáhá i u soudu, kam prý situace dospěla naopak kvůli špatné komunikaci krajského úřadu a neochotě poskytnout základní podklady radnici.
Buštěhradské peklíčko? Na kraji takové indicie prý nemají
Omezení a míň autobusů sice míří jen vůči Kladnu, okolní obce to však poznamenává také. V poslední době se kupříkladu rozmnožily stížnosti cestujících vBuštěhradě. Místním by spor kraje s Kladnem měl být ukradený, přesto jeho dopady denně zažívají. „Ranní ježdění do Prahy mezi 6-8 je Buštěhradský peklíčko. Začal jsem jezdit dříve, protože kvůli 20 minutovým zpožděním jsem chodil pozdě do práce,“ píše na facebookové skupině například pan František. „Lidé stojí namačkaní na sebe, stojí i u čelního skla a takto jedeme po dálnici… Nemluvě o kvalitě a čerstvosti vzduchu, ve kterém je téměř na omdlení,“ zní dokonce v jiné stížnosti. Další lidé sdílejí nářky nad zpožděními a přeplněností v míře, že autobus ani nemůže nabrat cestující nebo projíždí zastávky úplně. Dokonce tu lidé zapisují do tabulky konkrétní případy jako základ žádosti o nápravu poddimenzovaného autobusového spojení mezi Buštěhradem a Prahou.
Kromě komentářů chodí stížnosti i na radnice, dopravcům a údajně i na kraj. „Takové indicie z Buštěhradu zatím nemáme. Že jsou autobusy plné víme ale nemáme zpětnou vazbu, že by někoho nepobraly,“ brání se Borecký a obhajuje se daty z GPS dopravců, které prý aspoň průjezd zastávkami vylučují. „Nemohu komentovat situaci v Buštěhradě, nebo v ostatních obcích, kde mají bohužel nikoliv vinou Kladna problémy. Mohu jen potvrdit, že nám z Buštěhradu chodí stížnosti, stejně jako třeba z Vinařic nebo Hřebče. Město Kladno ze zákona provozuje a platí dopravu ve městě Kladně. Žádné spoje nikomu nevzalo, naopak je posílilo a zdražovat je nebude,“ odpověděl mluvčí Kladna.
Zdroj: Město Kladno a Středočeský kraj