Nábor k policii Kladno
ČSAD KLADNO
  • Kladenská Teplárna nabízí zaměstnání
  • Práce ve Slaném
  • Leoš Stránský

Obce budou spravedlivě přispívat na dopravu ve Středočeském kraji

Neděle, 23. ledna 2022 07:50

Nově navržené standardy nastavují spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách pro obce, města i kraj.

Ilustrační foto: KL

Rada Středočeského kraje schválila uzavření prvních smluv o zajišťování a financování dopravní obslužnosti s prvními 310 obcemi z více než tisícovky, které budou do systému spolufinancování dopravní obslužnosti v kraji zapojeny. Obce se tak budou na zajišťování dopravní obslužnosti finančně podílet, a to na základě spravedlivého a transparentního poměru spolufinancování. V následujících období budou v několika etapách Radě Středočeského kraje předkládány návrhy na uzavření smluv s dalšími obcemi, které znění smluv odsouhlasí v rámci svých obecních orgánů, případně v rámci dobrovolných svazků obcí.

Obcím byl nový plánovaný koncept představen již v první polovině předchozího roku. „Nově navržené standardy nastavují spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách pro obce, města i kraj. Do této doby nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec,“ vysvětluje radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký. 

Do konce roku 2021 totiž byla dopravní obslužnost ve Středočeském kraji zajišťována na základě smluv uzavřených jak samotným Krajem, tak i jednotlivými obcemi a dobrovolnými svazky obcí přímo s dopravci. Vzhledem k blížícímu dokončení integrace veřejné dopravy ve Středočeském kraji, zvyšování kvality a efektivity poskytovaných veřejných služeb převzal od nového roku Středočeský kraj objednávky výkonů od obcí a dobrovolných svazků obcí na svém území tak, že Kraj bude vystupovat jako jediný objednatel, který bude zajišťovat jak dopravní obslužnost celého kraje, a to na základě nových Standardů dopravní obslužnosti. Samotné smlouvy poté uzavírá příspěvková organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK).

„Takto financovaná doprava nastavuje jednotný klíč pro výpočet spravedlivého příspěvku obcí do systému. Obce v oblastech přilehlých k hlavnímu městu Praze financují její významnou část, naopak obce v oblastech blíže k vnějším hranicím kraje participují na financování málo či vůbec. Proto je naším cílem nastavit a sjednotit podmínky objednávky i financování autobusové a železniční dopravní obslužnosti tak, aby výše finančního příspěvku odrážela její kvalitu, dodává radní Borecký.

Nová pravidla zohledňují nejen počet obyvatel obcí, které jsou linkami obsluhovány, ale také význam linky na obslužnosti lokality a četnost nabízeného spojení. Obce se nově podílejí i na financování železniční dopravy, na kterou doposud nepřispívaly vůbec.