Teplárna Kladno Dalibor Janda v Kladně Nábor k policii Kladno
ČSAD KLADNO
  • Škola E. Beneš Kladno
  • SAMK
  • Práce ve Slaném

Bezpečně nejen na kladenských silnicích: Chodec nemá na přechodu absolutní přednost

Úterý, 20. července 2021 07:20

Přechod pro chodce by měl být nejbezpečnějším místem pro přecházení. Bohužel tomu ale tak nemusí být. Podle platných pravidel platí, že na přechod pro chodce nebo na vozovku se nesmí vstupovat bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec také smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Bezpečně nejen na kladenských silnicích: Chodec nemá na přechodu absolutní přednost (Ilustrační foto: KL)

Je pravda, že to se dá mnohdy jen těžko odhadnout. Navíc v řadě případů jede vozidlo rychleji, než by chodec předpokládal, i než je v daném místě vůbec povoleno. Do vozovky také nesmíme vstupovat, pokud se blíží vozidlo s právem přednostní jízdy. Pokud jsme v tomto případě již na vozovce, je nutné ji co nejrychleji opustit. A ještě jedno důležité upozornění – chodec musí vždy dát přednost tramvaji.

Špatná viditelnost chodcům nepřeje

Chodci jsou skupinou účastníků silničního provozu, kteří v naprosté většině případů přicházejí o život v noci. Je to až šedesát procent všech usmrcených z důvodu dopravní nehody. Pokud v této statistice ale dohledáme usmrcené chodce v denních hodinách, dojdeme k tomu, že řada z nich zemřela po střetu s vozidlem sice ve dne, ale za zhoršené viditelnosti. Až sedmdesát procent chodců tak přichází o život za tmy či ve dne za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku. A mnohdy by stačilo jen mít na sobě viditelnější oblečení, či reflexní prvky.

Řidiči za zhoršené viditelnosti hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují sníženou viditelnost potenciálních překážek. Chodci si pak na druhou stranu poměrně často ani nepřipouštějí, že jsou pro řidiče špatně viditelní. Až čtvrtina řidičů přiznává, že si chodce jdoucího v tmavém oblečení po okraji vozovky vůbec nevšimla. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. Již od února 2016 platí i u nás povinnost mít na sobě reflexní doplňky, pokud se pohybujeme po komunikaci mimo obec. Pamatovat bychom pak měli na to, že reflexní prvky se musejí používat nejen za tmy, ale obecně za snížené viditelnosti. Tou může být například i soumrak či svítání a ve dne dokonce i mlha, sněžení či hustý déšť.

Zdroj: hlavnebezpecne.cz