Telefon v ruce za volant nepatří! Dopravní akce zaměřená na věnování se řízení
Pondělí, 2. září 2024 06:38
Středočeští policisté se ve středách 14. srpna a 21. srpna v rámci celorepublikové dopravně bezpečnostní akce zaměřili na problematiku věnování se řízení, mezi které patří i zákaz držení záznamových a hovorových zařízení za jízdy.
Policisté samozřejmě dohlíželi i na dodržování dalších obecně platných ustanovení zákona číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a dalších předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích. Současně prováděli kontrolní činnost spojenou s pátráním po osobách, věcech a odcizených vozidlech. Cílem všech dopravně bezpečnostních akcí je snížení počtu dopravních nehod a jejich tragických následků. Kontrolami chceme ovlivnit nekázeň účastníků silničního provozu a nepříznivý vývoj dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích.
Během akce policisté zkontrolovali 1 863 vozidel a jejich řidičů a zjistili 417! přestupků. Zhruba každý čtvrtý řidič nerespektuje předpisy.
Nejčastějším přestupkem byla tentokrát rychlost, celkem 98 řidičů nedodrželo stanovenou rychlost v obci nebo mimo ni. S vozidlem nevyhovujícího technického stavu vyjelo na silnice 68 řidičů a 61 dalších za jízdy drželo v ruce telefon.
Za jízdy nepoužilo bezpečnostní pásy 41 přestupců a dalších 25 přestupků zaevidovali policisté v souvislosti se způsobem jízdy. Policisté také přistihli 7 řidičů, kteří se na cestu posilnili alkoholem nebo jinými OPL. V souvislosti s požitím alkoholu se dopustili trestného činu 2 řidiči. Bez řidičského průkazu si pak vyjelo 5 řidičů. Většinu přestupků policisté vyřídili pokutou na místě a zbylé přestupky oznámili příslušnému správnímu orgánu k projednání.
Obdobně zaměřené kontroly budou pokračovat i v následujících dnech.
Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?
Pasažéři vozidel by si měli v souvislosti s používáním bezpečnostních pásů hlavně uvědomit, že je to jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozidle.
- Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
- Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
- Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
- Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění – jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.
- V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte např. 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci.
Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.
- I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony – na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
- Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
- I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.
NEPIŠTE ZPRÁVY, NETELEFONUJTE, VĚNUJTE SE ŘÍZENÍ!
,,Při rychlosti 50km/h 1 vteřina zraku upřená na mobilní telefon znamená 14 ujetých metrů „bez“ řidiče + 1 vteřina reakční doba řidiče = dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit + náběh brzd + vlastní brzdná dráha vozidla = dalších 12 -14 metrů na suchém povrchu = cca 40 metrů. I jedna vteřina může rozhodnout o přežití“, uvádí Vendulka Marečková preventistka policie ČR.