Orchestr Vějíř, s hostem Pavlem Šporclem, vystoupí v kladenském Kině Sokol
Středa, 12. června 2024 10:52
Děti z kladenského orchestru se představí na závěrečném koncertu v kině Sokol 16. června od 15. 00 hodin, za podpory města Kladna, kde opět předvedou, co se za rok naučily. Tentokrát to budou skladby připomínající slavného skladatele B. Smetanu, od jehož narození uplynulo již 200 let. Dobrovolným vstupným pomůžete dětskému orchestru.
V lednu, únoru i březnu, kromě pravidelných lekcí v týdnu, trénovali i na sobotních soustředěních, za poskytnutí prostor děkují Základní škole Maltézských rytířů. Hvězdou koncertu bude Pavel Šporcl, světově známý houslista.
Orchestr Vějíř
,,Od počátku našeho působení V Kladně jsme zaznamenali, že děti ze SVL se neúčastní téměř žádných volnočasových aktivit. Je to způsobeno hlavně finanční náročností nejrůznějších kroužků, ale i jiných překážek. Děti tak po vyučování tráví čas na ulici nebo v prostředí ubytoven, kde není příliš podnětné prostředí, nikdo se jim nevěnuje a děti jsou pod vlivem nevhodné „party“, účastní se společensky nežádoucích aktivit a zaznamenali jsme mnoho sociálně patologických jevů. Rozhodli jsme se tedy nabídnout dětem výuku hry na hudební nástroj metodou El Sistema. Tato metoda je určena pro výuku dětí ze sociálně vyloučeného prostředí a převzali jsme ji ze zahraničí. Lektory – kteří jsou sami aktivními hudebníky a pedagogy, jsme proškolili v minulých letech v Dánsku. Metoda spočívá v hromadné výuce nápodobou. Lekcí se účastní děti nejrůznějšího věku a různých prostředí, navzájem se tak motivují a pomáhají si. Nástroj mají děti od počátku zapůjčen i na doma. Dáváme jim tak najevo od počátku svoji důvěru. Spoluprací s rodinou a školou je podněcujeme k pravidelné účasti a domácímu nácviku. Díky tomu mají možnost se zapojit do činnosti dětského orchestru. Máme tak možnost působit na rozvoj osobnosti dětí i mimo školu nebo předškolní program. V rámci orchestru se setkávají děti s různým sociokulturním zázemím včetně cizinců, protože zapojení není vázáno na etnicitu. Společné vystupování pro veřejnost je pak kladným příkladem spolupráce mezi různými komunitami v Kladně,“ řekla Kladenským listům Jitka Gerlická, koordinátorka projektu
Díky osobním návštěvám a informační kampaní jsme v minulých letech kontaktovali postupně kladenské základní školy, z nich děti dochází na několik dopravně dostupných, kde výuka probíhá. V r. 2024 to bude škola v Norské ul. a Školské ul., kde se shodou okolností soustřeďují děti ze SVL.
Lekce se konají 2 x týdně po 2 hodinách. Momentálně nabízíme výuku na housle, violoncello, bicí a perkusní nástroje a flétny.
Kromě toho pořádáme lekce v sídle spolku, většinou 1 x v měsíci v sobotu dopoledne po dobu 3 hodin, na kterých se děti sehrávají a cvičí společný repertoár pod vedením dirigenta. Uskuteční se 10 sehrávek, v každém měsíci školního roku tedy jedna.
Děti, které projeví největší snahu, a tudíž dělají velké pokroky, momentálně je jich 12, mají ještě 1 x týdně společnou lekci, a to ve čtvrtek v odpoledních hodinách. Tyto děti pak tvoří jádro orchestru, které motivuje a povzbuzuje další členy. Navíc mají možnost individuálních konzultací se svým lektorem 1 x týdně.
Vyvrcholením práce bude výroční koncert, který se uskutečni 19. června v kině Sokol pro veřejnost, rodiny dětí a naše podporovatele.
Dále děti několikrát vystoupí na svých školách v rámci nejrůznějších besídek a na akcích spolku, již v menším obsazení. Další koncert plánují na předvánoční období, tradičně v kostele na hlavním kladenském náměstí.
V době prázdnin budou děti trénovat individuálně, mají možnost online konzultací na zapůjčených tabletech. Na konci prázdnin poslední týden v srpnu se uskuteční příměstský tábor zaměřený nejen na hudební výuku, opakování nacvičeného repertoáru, ale také na volnočasové aktivity jako sport, výlety, návštěva kina apod.
Tyto aktivity nejen dětem poskytnou hudební vzdělání a kvalitní podnětné vyžití, ale formují i jejich morálně volní vlastnosti, což v budoucnu může ovlivnit jejich školní úspěšnost.
Díky tomu, že je aktivita nízkoprahová, berou všechny děti se zájmem o pravidelnou docházku, se setkávají děti z různého sociálního zázemí, učí se toleranci a spolupráci, takže předpokládají, že to v budoucnu ovlivní kladně soužití různých komunit v Kladně.
Lekce vedou lektoři s hudebním a pedagogickým vzděláním.
,,Vzhledem k zájmu hlavně romských dětí o hudbu jsme hudební bloky zařazujeme i do našich dětských skupin, předškolního programu, zpestřujeme lekce doučování, předvádíme metodu i na různých besídkách a vystoupeních pro rodiče,“ dodala Jitka na závěr.