Středočeský kraj se připojil ke Světovému dni kola
Sobota, 8. června 2024 09:07
Středočeský kraj se podílí na rozvoji bezpečné sítě cyklostezek a připojil se ke Světovému dni kola a k národní iniciativě Cyklovize 2030. Ta si dává za cíl podporu cyklodopravy. Iniciativa vzniká ze strany krajů a měst, Středočeský kraj do ní vkládá svou nedávno schválenou Koncepci rozvoje cyklistiky pro roky 2024–2030.
Středočeský kraj se připojil ke Světovému dni kola a k národní iniciativě Cyklovize2030, která si dává za cíl podporu cyklodopravy. Iniciativa vzniká ze strany krajů a měst, Středočeský kraj do ní vkládá svou nedávno schválenou Koncepci rozvoje cyklistiky pro roky 2024–2030. „Tímto se stáváme jedním z hybatelů rozvoje bezpečné dopravní sítě pro milovníky cyklistiky, pod hlavičkou národní iniciativy Cyklovize2030,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
„Nechceme mluvit o nějaké vizi, chceme ukázat, že vize se již pomalu naplňuje, a že ji můžeme vidět skrze nově vybudovaným stezkám, které byly postaveny teprve nedávno, nebo se nyní budují, či se projektují,“ doplňuje Jaroslav Martinek, národní cyklokoordinátor.
Středočeský kraj je aktuálně protkán zhruba 503 kilometry cyklostezek, které lidé vyhledávají nejčastěji pro cesty do práce a na výlety. Síť je však nespojitá a území pokrývá nerovnoměrně. „Jsme si vědomi, že cyklodoprava je nejen ve Středočeském kraji velmi oblíbená a že by síť měla být celistvá. Proto jsme schválili koncepci, která do jisté míry bude metodickým návodem anebo příkladem pro ostatní kraje tak, aby vznikla ucelená síť stezek a tras nejen u nás, ale po celé zemi. Včetně jejich klasifikace a zatřiďování,“ říká Petr Borecký.
Samozřejmostí je pak bezpečnost stezek jako takových. „Vysokou bezpečnost a kvalitu infrastruktury garantuje Eva Štěrbová, ambasadorka Cyklovize2030, která má pět malých dětí, se kterými jezdí na kole nejen po městě, ale i v přírodě a upozorňuje na možné bezpečnostní problémy. Mimo jiné je
členkou týmu Partnerství pro městskou mobilitu. „Nám na bezpečnosti velmi záleží, proto jsme všechny krajské cyklokoordinátory požádali o vytipování bezpečných cest na kolech,“ doplňuje Petr Borecký.
„Cyklistů v silničním provozu přibývá, ať už jde o sport či dopravu po městě a cyklistika je stále více celoroční aktivitou. Jde o pozitivní trend, který vyžaduje rozvoj bezpečné cyklistické infrastruktury – především cyklostezek, vzájemnou ohleduplnost mezi cyklisty a motoristy. Jsem rád, že BESIP je hrdý partner projektu Cyklovize2030,“ doplňuje vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Stezky a trasy by však nemohly vznikat bez finančního zajištění. Nejčastěji jsou skloňovány národní anebo unijní zdroje, nicméně Středočeský kraj jedná, spolu s dalšími kraji a partnery a pod hlavičkou Cyklovize 2030, o zvýšení finančních prostředků investovaných do cykloinfrastruktury. Mezi jinými lze uvést například ministerstva pro místní rozvoj a dopravy. „Důležitost udržitelnosti v oblasti dopravy stále narůstá, a proto se zaměřujeme na chytrá řešení. Investice do cyklostezek nám umožňují snížit spotřebu energie spojenou s dopravou, která představuje třetinu celkové spotřeby v naší zemi,“ míní Radim Sršeň, náměstek ministra pro místní rozvoj.
V rámci současného, unijního, programového období IROP 2021–2027 jsou pro výstavbu cyklostezek vyhrazeny prostředky ve výši 4,7 miliardy korun. V plánu je vybudovat 500 kilometrů nových cyklostezek. Další dodatečné prostředky jsou připraveny v rámci specifického cíle 5.1 CLLD–MAS (Community-Led Local Development – Místní akční skupiny). Objem financí určených na podporu komunitně vedeného místního rozvoje však bude ještě upřesněn.
Investice šly nejen z evropských fondů, ale také z národního rozpočtu. „V posledních letech došlo k výraznému navýšení finančních prostředků z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, které byly alokovány pro oblasti výstavby cyklistických stezek a zvyšování bezpečnosti. Za období posledních 3 let byly Výborem SFDI schváleny finanční prostředky přesahující 2 miliardy korun pro oblast cyklostezek a téměř 3 miliardy pro oblast zvyšování bezpečnosti,“ uvádí konkrétní údaje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica. I díky těmto financím je dnes přístupná celá řada nových míst. Jejich přehled je k dispozici na webu www.ceskobezbarier.cz, který SFDI spustil.