Jak vidíš, když nevidíš, unikátní projektový den ZŠ Amálka v Kladně
Pondělí, 15. ledna 2024 08:12
Unikátní projektový den se zaměřením na nevidomé spoluobčany, v programu výuky, už 14 let zažívají žáci druhých tříd v kladenské základní škole Amálka.
Projektový den pro žáky druhých tříd je zaměřen na obeznámení se s nemalou komunitou nevidomých spoluobčanů. Tento počin je hodný následování. Je to unikátní den, který je nápadem Ivy Beznoskové. Základní škola Amálka se díky i mnoha podobným projektům řadí mezi ty nejlepší.
Osobně šéfredaktor Kladenských listů zažil pár hodin věnovaných problematice nevidomých spoluobčanů při projektovém dnu této základní školy. Bezesporu je věk dětí pro tuto výuku zvolen správně. Už od této chvíle, si budou děti pamatovat, na rozdíl od většiny dospělých, jak k nevidomým spoluobčanům přistupovat i jak mohou správně nejen nabídnout, ale i uskutečnit případnou pomoc.
Jak bylo zmíněno, otcem, tedy přesněji matkou této myšlenky je učitelka se specializací na první stupeň základního vzdělávání našich potomků. Exkluzivně pro Kladenské listy uvedla Iva Beznosková: „Dnes už ani nevím, kde a kdy ten nápad vznikl. Nejspíše v návaznosti na výuku prvouky, kterou vyučuji. Možná to byl jeden z mých snů, který se podařilo začlenit do vyučování i díky dlouholeté ředitelce naší školy Libuši Amálii Holé, u které jsem nalezla maximální podporu tohoto projektu. Pro učitele je tou největší odměnou skvělý přístup a interakce žáčků, a navíc mne hřeje u srdce fakt, že i s naprostou většinou rodičů nacházíme pozitivní řešení všech situací i velmi vstřícnou spolupráci i ke škole jako celku.“
V rámci tohoto dopoledne si děti mohly zkusit jak je na tom nevidomý člověk. Zjistily, že není snadné si svoji svačinu rozbalit, tak zvaně poslepu. Není snadné nakreslit i ten nejednoduší obrázek a mnoho dalšího.
Celý inspirativní program výuky
– motivační příběh o holčičky, která si způsobila úraz očí na dětském hřišti
– poučení o bezpečnosti vždy a všude
– využití hmatu, peníze a jejich označení pro nevidomé, Braillovo písmo nejen na krabičce léků
– Braillova abeceda – skládání slova a konkrétní znaky nahrazující abecedu
– svačina tak zvaně poslepu
– překážková dráha – správně vedeni nevidomého, realizace na chodbě školy
– video S Hurvinkem u lékaře – úraz oka
– pomůcky pro nevidomé, seznámení se s pomůckami, které usnadňují nelehký život těmto lidem
– přecházení vozovky, jak správně pomoc i co znamená pípání semaforů a speciálně zdrsněný povrch na přechodech
– cestování dopravními prostředky, například jak dáme nevidomému vědět, že je volné sedadlo
– vodící pes – nehladíme, pracuje
– poznávání předmětů podle hmatu a následné malování tohoto předmětu
– shrnutí – péče o naše zdraví a tělo
„Děti pod vedením obou učitelek v obou třídách druhého ročníku zažily nepoznané a z nezávislého pohledu mohu jen kvitovat tuto unikátní výuku. Osobně jsem byl překvapen nejen úctyhodným a autoritativním chováním dětí, ale především jejich upřímným a nadšeným zájmem o tuto problematiku všedních dnů. Nelze to jinak, než veškerá pozitiva přiřknout Ivě Beznoskové, Martě Pelantové, učitelkám a v neposlední řadě asistentce Anžele Sítenské. Obdivuhodný přístup k interaktivní výuce a viditelně je mají děti rády, není co dodat, jen snad aby tento inspirativní a poučný program do výuky převzalo co nejvíce škol,“ uvedl šéfredaktor Kladenských listů Pavel Varvařovský.
Pavel na závěr uvedl: „Děkuji za pozvání a osobně jsem odcházel jen s pozitivními pocity. Nejen že jsem poznal desítky dětí, které jsou úžasné a ne jak je to mnohdy bohužel běžné, až nezdravě nevychované. Netuším jak je to možné, ale tady vše skvěle funguje. Možná přístup vyučujících, které dokáží správně vyvážit přátelství s autoritou. Těžko říct, kdyby se vyhlašovala „úča“ roku v Kladně, dám hlas oběma.“