ROZHOVOR: V Kladně se bezobalové nakupování vyplatí
Čtvrtek, 23. června 2022 07:55
Jsou to už tři roky, kdy otevřel poprvé své dveře veřejnosti první kladenský bezobalový obchod. A protože nás koncept bezobalového nakupování baví, přinášíme vám rozhovor se dvěma zakladatelkami obchodu Lucií Doležalovou a Pavlou Janouškovou.
V prvé řadě by mě zajímal váš příběh, jak vás vůbec napadlo zrealizovat myšlenku bezobalového nakupování právě tady na Kladně?
Lucie: V podstatě všechno začalo, už když jsem ve svém outdoorovém obchodě spustila stáčírnu ekodrogerie. To mělo velmi dobrý ohlas, a tak jsem si říkala, jestli už nenazrál čas dostat i na Kladno v dnešní době již celorepublikově dobře zaběhlou a známou formu bezobalového nakupování jako takového, tedy nejen drogerie, ale i kosmetiky a především potravin.
Pavla: A přibližně ve stejnou dobu jako Lucka jsem s podobnou myšlenkou začínala koketovat i já. Už dlouho mi vadil pocit, že si ze supermarketu kromě nakoupeného zboží odnáším domů i celou hromadu odpadu. Když jsem se podívala doma do ledničky nebo do spíže, tak jsem neviděla jídlo, ale jen plast, plast a zase plast. S příchodem dětí se tento můj pocit ještě znásobil, občas mi připadalo, že nedělám nic jiného, než že nosím tříděný odpad do barevných kontejnerů. Začala jsem mnohem více než dřív řešit dopady konzumního stylu života na životní prostředí a chtěla jsem dělat něco víc než jen třídit odpad. No a následně tomu osud chtěl, že jsme se potkaly s Lucií v pravý čas a na pravém místě, slovo dalo slovo, události nabraly rychlý spád a vše vyvrcholilo otevřením VyVážena.
Jak vlastně vznikl váš název „VyVáženo“, co všechno si pod ním lze představit?
Lucie: Název jsme měly vymyšlený poměrně rychle. Chtěli jsme něco, co vystihne pravý význam našich snah, a to podpořit vyvážený a udržitelný život, který chceme my samy osobně žít a který chceme prostřednictvím našich aktivit pomoci realizovat i veřejnosti, která na toto téma slyší, nebo s ní jakkoliv rezonuje. Vyváženost nehledáme jen v otázce snahy o snížení ekologické stopy, která podpoří život na naší planetě Zemi, ale vnímáme ho obecně ve všem konání, kterým člověk přispěje ke kvalitnějšímu životu svému či svých dětí. V neposlední řadě vyjadřuje název také naše pocity pokory a obdivu, které cítíme vůči všem lidem, kterým není cizí téma udržitelného rozvoje, tedy všem našim Váženým zákazníkům.
Pavla: Název samozřejmě reflektuje také významný aspekt bezobalového prodeje, kterým je vážení konkrétního množství jednotlivých potravin, které si náš zákazník přesypává či stáčí do vlastních, opakovaně použitelných obalů, může jít o nejrůznější sklenice, sáčky, krabičky a tak dále, v podstatě cokoliv, co máte doma a v čem si lze zboží navážit a odnést. Nicméně i když k nám přijdete bez vlastního obalu a budete si chtít něco koupit, tak si samozřejmě poradíme. Buď si můžete u nás koupit znovu použitelné látkové sáčky, nebo vám poskytneme zdarma naše sklenice, ve kterých si můžete váš nákup odnést, a které následně můžete využívat dále doma, nebo nám je můžete zase vrátit, aby posloužily, pochopitelně po důkladném vymytí, dalším zákazníkům.
A jaký sortiment u vás tedy zákazníci najdou, na co byste je nalákali?
Lucie: Náš sortiment vybíráme z produktů, které maximálně splňují hlediska bezobalovosti a zároveň vysoké kvality. Valnou část sortimentu u nás najdete i v biokvalitě. Dále u nás najdete produkty, které nabízí netoxické složení, to se týká hlavně kosmetiky a drogerie. Zároveň chceme tam, kde je to jen trochu možné, zohledňovat také lokálnost našich produktů, to znamená, chceme podpořit dodavatele a producenty, kteří jsou z blízkého okolí. Přidanou hodnotou k nákupům u nás je určitě i skutečnost, že u nás nakoupíte vše v poklidné a přátelské atmosféře, s milou obsluhou, která je vám vždy ochotně k dispozici, aby vám pomohla s výběrem zboží nebo s jeho nabíráním. Obchod má také bezbariérový přístup, což kromě handicapovaných osob jistě ocení i rodiče, kteří k nám zavítají se svými ratolestmi v kočárku. Nákup si navíc u nás můžete zpříjemnit posezením u dobrého oběda či zákusku s výtečnou a voňavou fairtrade kávou.
Pavla: Konkrétně nabízíme našim zákazníkům celou škálu základních potravin, ať už jde o trvanlivé potraviny typu rýže, luštěniny, ořechy, mouky, sušené ovoce, koření, kakao, kávu, čaje, dochucovadla atd. Ale máme třeba i výborné sladkosti, jako například moje oblíbené raw tyčinky či osvědčené a kvalitní sušenky. Dále nabízíme čerstvé mléčné výrobky a vejce od slepic z volného chovu od našeho místního farmáře, v sezóně pak zařadíme i ovoce a zeleninu od lokálních producentů. V našem sortimentu máme denně i čerstvé pečivo. Dále u nás najdete přírodní kosmetiku a drogerii, od mýdel přes různé čističe, prací gely nebo třeba aviváž. V otázce doplňkového zboží chceme vyzdvihnout produkty s možností vícenásobného použití namísto těch jednorázových. Například nerezové krabičky na svačinu, látkové sáčky, drobné domácí potřeby nebo potřeby pro osobní hygienu. Sortiment se snažíme neustále upravovat a rozšiřovat dle poptávky a přání našich zákazníků.
Pokud byste měly srovnat zařizování „běžného“ obchodu a toho bezobalového, v čem vidíte hlavní rozdíly?
Lucie: Vybavení obchodu musí být především přizpůsobeno k bezobalovému způsobu nakupování. To znamená, že potřebujeme například speciální násypníky, ze kterých si zákazníci odměřují suroviny do vlastních nádob, dále máme u nás na míru vyrobené dřevěné stoly s nádobami na sušené ovoce a další pochutiny, potřebujeme třeba i stáčecí barely na oleje a další tekuté produkty a tak dále.
Pavla: Mezi naše „speciální vybavení“ určitě patří i zákaznická váha na vážení sklenic a jiných obalů, což je věc, která nákup velmi usnadní a i urychlí. Zákazník pak nemusí s každou sklenicí zvlášť k pokladně, ale naváží si sám všechny své obaly hned u vchodu do obchodu, a u pokladny mu pak váhu nádoby odečteme. A v neposlední řadě musím vyzdvihnout i cenu. Víme, že bezobalové obchody si nesou nálepku drahého zboží, ale ono tomu tak není. Již nyní děláme průzkum, ve kterém zcela jasně zjišťujeme, že aby obchodníci udrželi „naoko“ cenu, snižují gramáž svých výrobků. Posledním takovým zjištěním je rýže Basmati, která je u nás oproti běžným řetězcům přibližně o 30 procent levnější. Tato srovnání bychom chtěly přidat jako jednu z rubrik na našich sociálních sítí, tak se můžete čas od času podívat, kde si jak stojíme.
VyVáženo však není jen bezobalový obchod, pyšní se podtitulem „Centrum udržitelného rozvoje“, co vše se za tím skrývá?
Lucie: Projekt měl být od začátku něčím víc než jen bezobalovým obchodem. Naší snahou je, aby přispěl kromě filosofie „zero waste“, tedy snahy o minimalizování množství odpadu, i k dalším aktivitám podporujícím trvale udržitelný rozvoj. Mezi tyto aktivity počítáme určitě koncept KPZ neboli Komunitou podporovaného zemědělství, které podporuje lokální pěstitele a zemědělce a rozkládá tíhu zodpovědnosti za produkci rovnoměrně mezi producenta a jeho zákazníka tak, aby měl producent záruku odběru svých produktů a dostatek finančních prostředků na svůj provoz a zároveň aby zákazník měl garanci dodávky kvalitních potravin. Dalším velkým bonusem je u nás určitě i propojení našeho provozu se stávajícím provozem veganského bistra Líná Řepa, který díky rozšíření prostor pro své hosty může nově nabízet také služby fairtradové kavárny. Mezi další aktivity, které u nás mají své místo, patří trvalý SWAP neboli výměnný bazar drobného zboží – oblečení, knih, drobného kuchyňského, osobního a dětského vybavení apod. Smyslem SWAPu je nabídnout fungující zachovalou věc, kterou již nepotřebuji, zdarma jiné osobě, která její hodnotu ještě využije. A naopak možnost pořídit si zdarma věc, kterou potřebuji, a kterou si díky SWAPU nemusím kupovat zcela novou.
Pavla: Posledním velkým balíkem aktivit jsou workshopy a přednášky, které se však nedrží jen tématu obecného trvalého udržitelného rozvoje, ale právě také tématu osobního přístupu k této oblasti. Tedy zabývají se osobním rozvojem člověka, který chce žít více v souladu s přírodou, se svými blízkými, ale také hlavně sám se sebou. Díky Covidu jsme o spoustu přednášek přišly, ale od září se je chystáme znovu rozjet.
Autor: Veronika Preti