Bezkontaktní sběrače buštěhradských vědců zaujaly ve Vatikánu
Čtvrtek, 5. října 2023 16:02
Zástupci Vědeckého výboru pro výzkum Turínského plátna se seznamují s možnostmi využití bezkontaktních sběračů mikroskopických materiálů vyvinutých v laboratořích ČVUT UCEEB při zkoumání a ochraně jedné z nejvýznamnějších křesťanských relikvií, o jejíž pravost se vedou spory.
Výzkumný tým Nanomateriály a biotechnologie ČVUT UCEEB pod vedením profesora Evžena Amlera vyvíjí bezkontaktní sběrače mikroskopických materiálů z hrubých povrchů, pro které není vhodná běžně používaná metoda stěru. Možnosti jejich využití jsou široké, hodí se mimo jiné také pro sběr molekul a mikroskopických částic z textilií s delším vláknem. Právě díky tomu by je mohli použít také badatelé zkoumající Turínské plátno, kteří se této relikvie nesmí v zájmu její ochrany ničím přímo dotýkat.
Splnění této podmínky slibuje kombinace přístrojové techniky s vhodnými nanovlákennými membránami vyvinutými v našich laboratořích. Prezentace prvního prototypu byla osou on-line setkání se zástupci vatikánského Vědeckého výboru pro výzkum Turínského plátna, kteří vyjádřili velkou spokojenost s demonstrací bezdotykového zachycení pylových zrn umístěných hluboko v textilním materiálu. Připravujeme proto další podklady, která by členům výboru umožnily posoudit možnosti aplikace našeho systému při další výzkumu Turínského plátna nebo při zajištění jeho bezpečného uchovávání v bezbakteriálním prostředí.
Co je Turínské plátno
Je to pruh starobylého plátna, dlouhý 441 cm a široký 113 centimetrů. To, co nás na první pohled upoutá nejvíc, jsou symetrické známky popálenin, které vznikly při požáru v roce 1532 v Chambéry. Když se podíváme blíž, uvidíme jednak krvavé stopy a jednak postavu muže zepředu i zezadu, který leží a má na sobě nesporné známky umučení. V roce 1898 byla pořízena černobílá fotografie plátna a ukázalo se, že negativ – to, co fotoaparát zachytil na fotografické desce – je daleko výstižnější obraz, než to, co můžeme vidět na plátně při běžném pohledu. Takže to, co je na fotografické desce, je vlastně pozitiv a originál obrazu na plátně je tedy ve skutečnosti negativ. Když budeme fotografie prohlížet zblízka, můžeme na nich vidět známky bičování, křižování – probodnutí rukou, nohou i boku a krev, která z boku vytekla, dále také stopy zranění trnovou korunou na hlavě -, ale také nádhernou hlubokou tvář, která nám připomíná, a to ne náhodou, obrazy Krista tak, jak je známe.
Více informací o výzkumu Turínského plátna