Teplárna Kladno Teplárna Kladno Roebels Legenda Cafe bar Est. 2014 Badmintonové centrum v Kladně Nábor k policii Kladno
ČSAD KLADNO
  • SAMK
  • Teplárna Kladno

Důsledky koronaviru: Lidé hledají lacinější spolehlivé ojetiny

Neděle, 28. března 2021 09:00

Pandemie koronaviru výrazně ovlivnila nakupování ojetých vozů. Více než polovina lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tvrdí, že kvůli zhoršené či nejisté finanční situaci změnila svoje nákupní chování. Z průzkumu společnosti Cebia, kterého se účastnilo téměř 400 kupujících, vyplynulo, že kromě poptávky po levnějších vozech stoupla i doba prodeje a potřeba kupujících znát o autě maximum dostupných informací.

Důsledky koronaviru: Lidé hledají lacinější spolehlivé ojetiny (Ilustrační foto: KL)

Nejčastěji lidé uvádí, že vůz déle vybírají (28 % ze všech kupujících). Je to dáno především jejich ekonomickou situací a obavami o budoucí příjmy. Chtějí mít proto jistotu, že si vyberou spolehlivý vůz, u kterého je nepřekvapí neočekávané náklady na opravy a údržbu. Dalším faktorem pro delší vybírání vozu je, že 20 % kupujících hledá nyní levnější vůz, než původně plánovali. Není proto překvapivé, že jim jeho hledání zabere více času. S klesající cenou totiž obecně klesá i stáří vozu a u starších vozů panují větší obavy o jejich technický stav. Téměř pětina respondentů (18 %) se proto více zaměřuje na prověření historie vozů, neboť se oprávněně obávají zatajených havárií či stočeného tachometru.

Stejný vůz za méně peněz? I proto lidé hledají vůz déle

Nejčastěji přitom lidé plánují snížit investici do koupi vozu o více než 50 000 korun (35 % těch, kteří si plánují pořídit levnější vůz). Úsporu ve výši okolo 50 000 korun uvádí dalších 26 %. „Znamená to, že tři pětiny z těch, kteří musí nebo chtějí vložit do koupi vozu méně peněz, plánují snížit výdaje minimálně o 20 % průměrné ceny ojetého auta, což je poměrně hodně,“ myslí si Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Pokud chtějí kupující levnější auto, musí přiměřeně k tomu, kolik chtějí ušetřit, slevit ze svých požadavků. Ochota ustoupit od požadovaných parametrů vozidla však není vysoká. Ze svých požadavků je jednoznačně ochotno slevit jen zhruba 2,5 % kupujících, spíše ochotna je zhruba další desetina. Nejčastěji lidé nechtějí slevit z objemu a výkonu motoru (26 %), 25 % nechce slevit ze stáří vozu a 24 % z počtu najetých kilometrů. Ze značky či modelu vozu nechce ustoupit 21 % respondentů. „Ukazuje se, že lidé nezřídka hledají auto velice podobné svým původním požadavkům, ale za výrazně nižší cenu. To je důvodem, proč nyní stoupá počet podvodů s ojetými vozy a stoupá tak riziko koupě auta se stočeným tachometrem či zatajenou havárií. Další cestou, která na první pohled uspokojí přání zákazníka i prodávajícího, je omlazování vozu neuváděním skutečného roku jeho výroby,“ varuje Pajer.

16 % lidí volí ojetý vůz místo nového

Snížení částky, kterou jsou lidé ochotni do pořízení auta investovat, vedlo ale i k tomu, že 16 % kupujících volí ojetý vůz místo nového. „Určitou roli mohou mít i výpadky ve výrobě nových vozů, ale důležitějším faktorem pro takové rozhodnutí je spíš finanční situace domácností,“ poukazuje Pajer.

Jen 7 % kupujících záleží nyní více na ekonomii provozu, tedy co nejnižších nákladech na provoz vozidla. Naopak to, že by lidé začali ve velkém kupovat ojetá auta, aby nemuseli cestovat hromadnou dopravou, kde hrozí riziko nákazy koronavirem, se neprokázalo. Snížení rizika nákazy jako důvod pro koupi ojetého auta uvedla jen necelá 4 % všech respondentů. Stejný podíl kupujících pak uvedl, že si plánuje naopak pořídit dražší vůz. „Je možné, že tito lidé si oproti původním představám plánují ponechat vůz na delší dobu, a proto do něj chtějí více investovat,“ uvedl Pajer z Cebia.

Autor: Barbora Minksová