Ve skanzenu Mayrau ožívá úzkorozchodná lokomotiva
Pátek, 22. ledna 2021 07:10
Ačkoli Hornický skanzen Mayrau zdánlivě spí, v jeho mechanických dílnách pozvolna ožívá úzkorozchodná lokomotiva BND 30, která bude v budoucnu vozit návštěvníky po areálu skanzenu.

Lokomotivy BND 30 byly vyráběny od roku 1951 do roku 1976 v závodech Stavoloko Radotín, ČKD Praha, TSM Lučenec a TSM Hliník. Jejich výroba trvala přes dvacet let a vyrobeno bylo celkem 1670 kusů, kdy značná část byla určena pro export do zahraničí, například na Kubu, do Egypta nebo Argentiny. Jedná se o motorovou dvounápravovou lokomotivu, s mechanickým přenosem výkonu. Maximální rychlost lokomotivy činí 14 kilometrů v hodině. Aby mohla být používána v dolech, a to i v plynujících, je od výrobce standardně osazena lapačem zplodin a hasícím zařízením. Lokomotivy BND 30 byly v provozu i na kladenských dolech, jednalo se například o doly Schoeller v Libušíně či Nosek v Tuchlovicích.
Lokomotiva BND 30, která je aktuálně zprovozňována v dílnách Hornického skanzenu Mayrau, byla v 90. letech využívána při ražbě tunelu v Rakousku. Zde byla do roku 2015 odstavena a ponechána povětrnostním vlivům. Díky nadšencům z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku, byla převezena zpět do Čech. V roce 2016 zakoupil stroj od spolku Jan Marek a lokomotivu převezl na zpřístupňovaný důl Skalka Montánní společnosti v Mníšku pod Brdy. Zde započaly oživovací práce, při kterých bylo zjištěno, že má neopravitelně poničený motor. Lokomotiva tedy byla pro nedostatek místa odtažena do dolu, kde stála a trpěla v důlním prostředí. Naštěstí se Janu Markovi podařilo zakoupit jiný motor Škoda 3S110.
V roce 2018 se v areálu Hornického skanzenu Mayrau započalo s obnovou úzkorozchodné trati. V srpnu roku 2019 byla lokomotiva převezena z dolu Skalka na důl Mayrau ve Vinařicích, kde je aktuálně deponována. Lokomotiva byla rozebrána, demontoval se starý motor, převodovka. Klub přátel hornických tradic Kladno zajistil opískování rámu a zafinancoval výrobu nových hřídelí, aby se přistoupilo k přerozchodování stroje ze 450 milimetrů na kladenských 580 milimetrů. Z kusu rezavého šrotu pod rukama Jana Marka pozvolna ožívá tato úzkorozchodná krasavice a nebude snad již dlouho trvat a odveze svůj první vlak pulmanů s návštěvníky Hornického skanzenu Mayrau.


Autor: David Berger
-
zprávy
Páté zasedání zastupitelstva Slaný
-
zprávy
Jedna ze soch Slánského muzejního léta je trvale na rohu Smetanova náměstí
-
zprávy
Ve Slaném nová sportovní hala roste neuvěřitelně rychle
-
zprávy
Vysoká prohra. Kanonýři Kladno se doma pokusí o srovnání
-
zprávy
Zapojte se do výzvy 10 000 kroků
-
zprávy
Kurzy finanční gramotnosti pro žáky, učitele i seniory. Jsou zdarma
-
zprávy
Zastupitelé schválili rozpočet. Kladno bude hospodařit s svěma a půl miliardami
-
zprávy
Hanka doporučuje co zažít tento týden ve Slaném
-
zprávy
Kladno zná nejlepší sportovce roku 2022, Pospíšilovi tleskalo plné divadlo
-
zprávy
České hokejové reprezentantky budou ve Slaném, přijďte si s nimi zatrénovat
-
zprávy
Poradíme vám, kde tento týden můžete fandit kladenským sportovcům
-
zprávy
Kolama dolů – učme se přežít
-
zprávy
Středočeský kraj podpoří seriál závodů v běhu a plavání
-
zprávy
Školy ve Slaném doznají mnoho pozivních změn
-
zprávy
Evropští energetici se setkají V Kladně
-
zprávy
Splňte si možná svůj sen, pojďte pracovat do ZOO
-
zprávy
Město Slaný má na náměstí konečně funkční WC a dokonce s obsluhou
-
zprávy
Kladenské medvědice Marta a Míša jsou už vzhůru
-
foto
Respekt od světové jedničky si získal český baseball v Tokiu
-
zprávy
Je to marné a je to marné a zas opilec za volantem, tentokrát přes tři promile