Teplárna Kladno Roebels Legenda Cafe bar Est. 2014 Badmintonové centrum v Kladně Nábor k policii Kladno
ČSAD KLADNO
  • SAMK
  • Teplárna Kladno

Ve skanzenu Mayrau ožívá úzkorozchodná lokomotiva 

Pátek, 22. ledna 2021 07:10

Ačkoli Hornický skanzen Mayrau zdánlivě spí, v jeho mechanických dílnách pozvolna ožívá úzkorozchodná lokomotiva BND 30, která bude v budoucnu vozit návštěvníky po areálu skanzenu.

Ve skanzenu Mayrau ožívá úzkorozchodná lokomotiva (Foto: Hornický skanzen Mayrau)

Lokomotivy BND 30 byly vyráběny od roku 1951 do roku 1976 v závodech Stavoloko Radotín, ČKD Praha, TSM Lučenec a TSM Hliník. Jejich výroba trvala přes dvacet let a vyrobeno bylo celkem 1670 kusů, kdy značná část byla určena pro export do zahraničí, například na Kubu, do Egypta nebo Argentiny. Jedná se o motorovou dvounápravovou lokomotivu, s mechanickým přenosem výkonu. Maximální rychlost lokomotivy činí 14 kilometrů v hodině. Aby mohla být používána v dolech, a to i v plynujících, je od výrobce standardně osazena lapačem zplodin a hasícím zařízením. Lokomotivy BND  30 byly v provozu i na kladenských dolech, jednalo se například o doly Schoeller v Libušíně či Nosek v Tuchlovicích.

Lokomotiva BND 30, která je aktuálně zprovozňována v dílnách Hornického skanzenu Mayrau, byla v 90. letech využívána při ražbě tunelu v Rakousku. Zde byla do roku 2015 odstavena a ponechána povětrnostním vlivům. Díky nadšencům z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku, byla převezena zpět do Čech. V roce 2016 zakoupil stroj od spolku Jan Marek a lokomotivu převezl na zpřístupňovaný důl Skalka Montánní společnosti v Mníšku pod Brdy. Zde započaly oživovací práce, při kterých bylo zjištěno, že má neopravitelně poničený motor. Lokomotiva tedy byla pro nedostatek místa odtažena do dolu, kde stála a trpěla v důlním prostředí. Naštěstí se Janu Markovi podařilo zakoupit jiný motor Škoda 3S110.

V roce 2018 se v areálu Hornického skanzenu Mayrau započalo s obnovou úzkorozchodné trati. V srpnu roku 2019 byla lokomotiva převezena z dolu Skalka na důl Mayrau ve Vinařicích, kde je aktuálně deponována. Lokomotiva byla rozebrána, demontoval se starý motor, převodovka. Klub přátel hornických tradic Kladno zajistil opískování rámu a zafinancoval výrobu nových hřídelí, aby se přistoupilo k přerozchodování stroje ze 450 milimetrů na kladenských 580 milimetrů. Z kusu rezavého šrotu pod rukama Jana Marka pozvolna ožívá tato úzkorozchodná krasavice a nebude snad již dlouho trvat a odveze svůj první vlak pulmanů s návštěvníky Hornického skanzenu Mayrau.

Ve skanzenu Mayrau ožívá úzkorozchodná lokomotiva (Foto: Hornický skanzen Mayrau)
Ve skanzenu Mayrau ožívá úzkorozchodná lokomotiva (Foto: Hornický skanzen Mayrau)

Autor: David Berger