Teplárna Kladno Central Legenda Cafe bar Est. 2014 Badmintonové centrum v Kladně Nábor k policii Kladno
ČSAD KLADNO Tepo Volejbal Kladno Kanonýři Kladno Jaroš
  • SAMK
  • Divadlo
  • Labyrint Kladno

Kladenské listy poradí, jak zatočit s podzimní depresí

Pondělí, 26. října 2020 07:00

Léto je definitivně pryč. Alespoň pro letošní rok. Příroda si jistě uleví od horkých a suchých dnů a načerpá zpět chybějící vláhu díky dešťům. Ale pro člověka nastává náročné období. Takzvaná podzimní deprese je tu, proto Kladenské listy přináší několik tipů, jak si s ní poradit.

Kladenské listy poradí, jak zatočit s podzimní depresí (Foto: KL)

Pro většinu z nás pojem podzimní deprese znamená spíše špatnou náladu, útlum energie či vyšší potřebu spánku. Nejde tedy o depresi v pravém slova smyslu. Tyto stavy únavy a pocitu sklíčenosti mají svou příčinu. Může za to konec léta, chladnější a sychravější počasí, kratší dny a především málo sluníčka. Sluneční záření je totiž zdrojem světla a energie, má pozitivní vliv na povzbuzení a regeneraci organismu. Vlivem nedostatku světla přichází především zvýšená únava, mrzutá nálada nebo dokonce poruchy spánku.

Je však potřeba rozlišit, zda se jedná o skleslou náladu způsobenou právě podzimním počasím, nebo o skutečnou depresi. To je velmi závažná porucha psychiky, s níž si člověk většinou vlastními silami neporadí, a je žádoucí svěřit se do rukou odborníka. Pokud však víte, že vás sklíčenost a špatná nálada trápí vždy právě na podzim, možná vám přijdou vhod tyto rady a tipy, jak s depresivní náladou zatočit.

  • Základem je kvalitní spánek. Dospělý člověk potřebuje 8 hodin spánku, aby se jeho tělo mohlo dostatečně zregenerovat. Pokud už se u vás projevují jakékoliv poruchy spánku, je potřeba se zaměřit na spánkovou hygienu. To znamená například chodit spát každý den ve stejnou hodinu, 4-6 hodin před spánkem nepít kávu ani sladké nápoje, nejíst večer těžká jídla nebo spát v dobře vyvětrané místnosti. Může pomoci i kráká večerní procházka.
  • Pravidelná konzumace zeleniny a ovoce, které jsou bohaté na vitaminy C a D. Vitamin C je silný antioxidant a vitamin D zase působí antidepresivně.
  • Pravidelný pohyb. Jak je známo, díky sportu se v těle začne vyplavovat takzvaný hormon štěstí endorfin, který příznivě ovlivňuje spánek, působí proti bolesti a přináší dobrou náladu a pocity štěstí.
  • Na mnoho lidí působí pozitivně také energická hudba, zkuste si pustit oblíbené písničky a hned můžete pozorovat lepší náladu a přísun energie.
  • Také barvy, které nás obklopují, mají velký význam. Bojujte proti šedivému počasí pestrými barvami, ať už to bude oblečení, které si vezmete na sebe, nebo věci, kterými se obklopíte.
  • Pobyt v přírodě na čerstvém vzduchu příznivě ovlivňuje organismus a také působí antidepresivně.

Autor: (red)