Central Kladno Základní umělecká škola Základní umělecká škola Legenda Cafe bar Est. 2014 Badmintonové centrum v Kladně Nábor k policii Kladno
ČSAD KLADNO
  • SAMK
  • Divadlo Lampion
  • Labyrint hledá pedagoga

Vyjádření ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy k autobusovému nádraží

Úterý, 5. Únor 2019 07:30

K aktuálně diskutovanému tématu přestavby autobusového nádraží v Kladně ještě nebyl slyšet názor dopravce, tedy zástupce ČSAD MHD Kladno. Jak hodnotí tento záměr, jsme se zeptali Ludomíra Landy.

Autobusové nádraží v Kladně (Foto: KL)

Jak hodnotíte názory na nové autobusové nádraží v Kladně?

Kladno nepotřebuje autobusové nádraží v obecně vnímané podobě výchozího a cílového místa pro dálkové autobusy s kapacitními prostory pro cestující čekající na odjezd svého autobusu. Většina linek odjíždějících z Kladna má již nyní charakter městské dopravy. V pracovní den naše společnost vypravuje přes dva tisíce spojů, z toho jsou pouze čtyři delší než 50 kilometrů.

Jak si tedy nové autobusové nádraží představujete?

Cílem by měl být moderní průjezdní přestupní terminál mezi linkami městské a příměstské dopravy s kapacitními obousměrnými nástupišti pro oba směry městských linek a několika nástupišti pro odjezdy svazků příměstských linek rozdělených srozumitelně podle směru, například ve směru Praha, dále Unhošť a Beroun, Bratronice a Zbečno, Stochov a Rakovník, Smečno a Slaný nebo Velvary a Kralupy. Součástí pak prostory pro cestující, informační a předprodejní kancelář a zázemí pro řidiče. Z hlediska bezpečnosti vítám sloučení se zastávkami městské dopravy u divadla a u úřadu práce, protože tím zanikne přebíhání cestujících při přestupech přes frekventované komunikace.

Jsou ale úvahy o přesunu autobusového nádraží k vlakovému.

V Kladně jsou v současné době tři nejvytíženější přestupní uzly. Vedle zmiňované lokality u divadla to jsou náměstí Svobody a gymnasium. Po zatraktivnění vlakového spojení naroste poptávka i ve čtvrté lokalitě u vlakového nádraží. Ke všem projektům proto připojujeme požadavek na vybudování kapacitních obousměrných nástupišť pro autobusy před nádražní budovou spolu s točnou a prostorem pro odstavení několika autobusů mezi spoji. Určité čekání autobusů bude vyvoláno přizpůsobením odjezdů jízdním řádům vlaků. Domnívám se ale, že plány na celkový přesun k vlakovému nádraží řeší pouze dopravu do Prahy a zapomínají, že prakticky stejný počet cestujících přijíždí z okolního regionu do Kladna. Cestující přivážíme do škol, nemocnice, na úřady, tedy do cílových míst v centru. A teď bychom je přivezli od Buštěhradu, Hostouně, Unhoště, Velké Dobré, a podobně k vlakovému nádraží. A co dál? Podle mne potřeby města s možnostmi veřejné dopravy na sebe vzájemně působí. Před několika lety jsme se zabývali možností pokračovat ve směru od Kamenných Žehrovic do centra pouze s některými spoji a ostatní ukončit u železniční zastávky Kladno – město. Nevybrali jsme, protože v každém autobusu byl mix cestujících jak na přestup do vlaku, tak cestujících do centra. Přesun nádraží by podle mne znamenal ukončit všechny příměstské linky na jednom místě a odtud rozvoz linkami městské dopravy do všech částí města, tedy celkovou změnu současné koncepce.

Zmínil jste vlakové spojení do prahy, zaniknou potom autobusové linky?

K tomu musím nejdříve uvést, že zajišťování linek do Prahy je z celé naší dopravní činnosti to nejobtížnější. Vlivem dopravních podmínek a provozu v této relaci nejsme často schopni zajistit veřejnou PRAVIDELNOU dopravu. Ale zpět k otázce, domnívám se, že pro cestující do Prahy z lokality zejména za Unhošťskou ulicí nebude atraktivní ráno vyrazit minimálně deset minut k vlakovému nádraží opačným směrem, než leží cíl jejich cesty. Pro tyto bude zajímavější přestup na kolejovou dopravu kdekoliv v oblasti letiště. A tam je patrně budou stále dopravovat autobusy. A i pro autobusovou dopravu to bude příjemnější trasa, než současný dojezd po Evropské.

Autor: (red)