Kladenští se i letos budou vozit na sdílených kolech, radní hledají nového dodavatele
Čtvrtek, 31. ledna 2019 07:00
Sdílená kola, která občanům město Kladno již dva roky poskytuje, si mezi občany našla oblibu. S bicykly se mohou pohybovat za minimální obnos po městě a kdykoliv je odstavit. Přesto s sebou oba dosud vyzkoušené systémy nesly jisté rezervy, které se nové vedení magistrátu pokusí odstranit.
Systém sdílených kol odstartoval předloni v srpnu kladenský exprimátor Milan Volf. Nechal zahájit zkušební provoz s růžovými bicykly. Dodala je společnost Rekola Bikesharing, která tehdy systém sdílených kol provozovala i v dalších českých městech. Ovšem po ukončení první sezony byly shledány nedostatky a hledalo se náhradní řešení, které vyústilo v dohodu se společností Homeport. Ta přinesla do Kladna elektrokola, jenž splňovala i další požadavky, jako je technické řešení nebo možnost jejich parkování v pevných i virtuálních stanicích. Od tehdejší opozice si tím však minulé vedení města vysloužilo kritiku, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím a provozním nákladům. Dále také kvůli rozdělení zakázky.
„Nové vedení města Kladna se bude určitě snažit o to, aby sdílená kola zůstala zachována. Proto by měla být vypsána veřejná soutěž na nového dodavatele, jenž splní naše podmínky,“ uvedla pro Listy mluvčí kladenského magistrátu Štěpánka Filipová.
Současný primátor Dan Jiránek se sdílenými koly problém nemá. Mrzí ho však, že zakázka na ně nebyla v souladu s požadavky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Jedná se o to, že město Kladno a SAMK dostaly nepravomocně pokutu za to, že rozdělily veřejnou zakázku. Pokuta byla stanovena v nejnižší možné míře, a kdybychom ji nezaplatili a soudili se, zaplatíme na advokátech daleko více. Proto navrhuji variantu B, podat rozklad, ale nesoudit se.
„V okamžiku, kdy schválíme vedení soudního řízení, tak podle Ústavního i Nejvyššího soudu město nemá nárok na náhradu advokátních služeb ani v případě, když spor vyhraje. A tyto finance by byly vyšší než udělená pokuta. Tak si můžeme vybrat, jestli zaplatíme méně, tedy pokutu, nebo více, tedy náklady soudního řízení. A v tomto případě se domnívám, že je nutné se chovat s péčí dobrého hospodáře a nezvyšovat zbytečně náklady města,“ argumentoval dále Dan Jiránek.
„Já jsem naprosto přesvědčen, že v případě soudního sporu bychom vyhráli. Na trhu v té době nebyl totiž žádný jiný dodavatel kol podobného typu,“ zhodnotil Milan Volf.
„S minimálními náklady jsme si nechali udělat rozklad celé té věci. Ten rozklad může pokutu zrušit, změnit nebo snížit. Sdílená kola chceme občanům Kladna zachovat. Hledáme jen ekonomičtější způsob. Nechci předjímat, která společnost bude systém provozovat. To ukáže čas,“ uzavřel primátor Jiránek.
Dobrá zpráva pro Kladeňáky je, že sdílená kola budou v Kladně fungovat i v letošní sezoně, která by mohla odstartovat v dubnu.
Autor: (red)