FOTO: Slaný ozdobily sochy, jsou připomínkou defenestrace roku 1618
Sobota, 2. června 2018 11:00
Sochy či objekty jsou v první řadě připomínkou těžkého období, které postihlo Slaný v době po pražské defenestraci roku 1618 a následné porážce českého stavovského povstání v bitvě na Bílé hoře. Do Slaného je dodal umělec Kryštof Kaplan.
Od 1. června do 31. října bude pod kostelem sv. Gotharda a v atriu muzea veřejně přístupná sochařská instalace talentovaného českého výtvarníka Kryštofa Kaplana. Ta je originálním mementem krušných událostí, které se odehrály ve Slaném v letech po 2. (3.) pražské defenestraci roku 1618, jejíž 400. výročí si letos připomínáme, a po následné bitvě na Bílé hoře. Vzpurné město se totiž v průběhu kruté třicetileté války proti své vůli postupně stalo poslušnou baštou katolictví, jak popisuje Josef Kadeřábek v knize Nerovný boj o víru: Páni z Martinic a rekatolizace města Slaný (1600-1665). Tři neobvyklé sochy u hradeb, které ne náhodou připomínají nástroje fitness či středověké tortury, bude možné si na vlastní kůži vyzkoušet. Další objekt, symbolické „točící dveře“ je umístěn v atriu muzea. Lezení na objekty je na vlastní nebezpečí.
Kryštof Kaplan – vizuální umělec a hudebník – je absolventem ateliéru sochařství pražské Akademie výtvarných umění u profesora Jindřicha Zeithammla a zaměřuje se na vzájemné interakce sochařství a architektury. Moderními prostředky vstupuje do historického prostředí, často využívá kovové konstrukce, sádru, laminát i dřevo, které vycházejí ze svých obvyklých forem a oscilují mezi pocity klidu a ohrožení. Zdánlivé hrozící nebezpečí však může uvést do chodu jedině hybatel – člověk – svou fyzickou silou. Pozorovatel je tak uveden v pokušení a zapojuje se do interakce se sochou. V tomto duchu autor sestavil sochy pro Slaný.
Autor: Jan Čečrdle