V sobotu vyjede naposledy Cyklohráček, potáhne ho lokomotiva Karkulka
Čtvrtek, 25. října 2018 12:00
Víkendový výletní vlak Cyklohráček uzavře svou pátou sezonu speciální jízdou se soupravou historických vozů a lokomotivou Karkulkou. V sobotu odpoledne vezme výletníky a železniční fandy z Prahy do Zlonic, kde se chystá slavnostní zavírání sezony železničního muzea. Připravené jsou také jízdy historického autobusu od Cyklohráčku do Hornického skanzenu Mayrau ve Vinařicích.
„V sobotu 27. října odpoledne vyrazí Cyklohráček letos naposled z Prahy do železničního muzea ve Zlonicích. Poslední víkend sezony Cyklohráčku je zároveň letošním posledním víkendem, kdy je otevřené zlonické železniční muzeum, připravili jsme proto na konec sezony menší železniční oslavu,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík a dodává: „V čele Cyklohráčku mimořádně bude historická lokomotiva, které se přezdívá Karkulka, se třemi historickými vozy. Na konečné ve Zlonicích bude pro zájemce připravena také komentovaná prohlídka lokomotivy.“
Muzeum připravilo kromě zdejších stálých expozic také speciální sobotní program. Návštěvníci se mohou těšit na výstavu dobové zemědělské a hasičské techniky včetně ukázek práce hasičů a předvedení 110 let staré stříkačky v akci, na výroční turistickou známku a pohlednici k 700. výročí prvního záznamu o obci Lisovice, v jejímž katastru se Železniční muzeum Zlonice nachází. Děti budou mít možnost si vyzkoušet repliky historických zbraní a přileb nebo si zastřílet z luku a kuše na historické terče. V muzeu se také svezou na úzkorozchodné průmyslové dráze a samozřejmostí je výstava parních lokomotiv včetně dobového vybavení železničních stanic.
„Vlak do Zlonic vyjíždí z pražského hlavního nádraží ve 12:58. Cestou bude možné přistoupit také na smíchovském nádraží, v Řeporyjích, v Rudné u Prahy, v Hostivici a na dalších zastávkách. Zpět do Prahy přijede v 18:50,“ říká Jakub Goliáš z Regionálního obchodního centra Českých drah. „Karkulku doplní tři historické vozy, kterým se přezdívá Rybáky. Jeden z nich bude mít bufetový oddíl, aby měli cestující po celou dobu po ruce také občerstvení,“ dodal Goliáš.
Největší atrakcí pro malé pasažéry bude i nadále samotný Cyklohráček s pojízdným hřištěm ve čtyřech vozech. Chybět nebude vůz plný hraček, vůz plný her ani oblíbený vůz plný balonků. Děti si cestu mohou zkrátit stolními hrami, vláčkodráhou, kreslením na tabuli nebo knížkami a stavebnicemi, vše pod dohledem hrajvedoucích, kteří mají pro každého dárek na památku.
Dárkem pro rodiče je pak slevová karta na vstupné do železničního muzea, s níž dva dospělí a až tři děti zaplatí dohromady jen 120 korun. Vlakem je možné cestovat podle standardního tarifu Českých drah i Pražské integrované dopravy. Od nádraží ve Zlonicích vezme cestující k bráně muzea historický autobus Škoda RTO.
S Cyklohráčkem je možné tento víkend vyrazit za historií také na celodenní výlet. Pokud pojedete v sobotu z Prahy do Slaného už ranním Cyklohráčkem v 9:02 hodin, po jeho příjezdu do Slaného můžete přestoupit na historický autobus Škoda 706 RTO LUX, který vás vezme do Hornického skanzenu Mayrau ve Vinařicích. Tam je od 11:30 do 14:00 hodin připravena komentovaná prohlídka. Autobus se po prohlídce vrátí zpět do Slaného, odkud bude pokračovat rovnou do Železničního muzea Zlonice. Kapacita historického autobusu je omezena na 40 míst a je nezbytné si ji dopředu rezervovat e-mailem na cyklohracek@ropid.cz.
Lokomotiva Karkulka nese typové označení T444.1 a svou přezdívku získala podle červeného nátěru, kterým byla opatřena už z výrobní linky ve slovenském Martině. Vyráběla se v letech 1963–1965 a byla navržena především pro posun a pro osobní vlaky na vedlejších tratích. Lokomotivy vyvinula pražská ČKD, ale vzhledem k nedostatečným kapacitám jejího výrobního závodu bylo rozhodnuto, že se lokomotiva bude vyrábět na Slovensku.
Čtěte také:
Oslavte sto let republiky stylově ve vlaku taženém parní lokomotivou |
Do Zlonic vyrazí Karkulka s historickými vozy, kterým se přezdívá Rybáky. Jedná se o vozy s jednonápravovými podvozky, jejichž koncepce z roku 1911 pochází od českého konstruktéra Jindřicha Rybáka. Vozy samotné se vyráběly až po druhé světové válce a šlo tak už v tehdejší době o velmi zastaralou konstrukci. Důvodem ale byly především nižší náklady na jejich pořízení a také jejich nižší hmotnost, což byla tehdy výhoda při vedení vlaků parními lokomotivami.
Autor: Tomáš Čech