Krajský úřad se rozhoupal a hodlá změnit kvalitu silnic ve středních Čechách
Neděle, 19. srpna 2018 10:00
3,5 miliardy korun – rekordní suma v historii kraje, která jde do oprav silnic. V dalších letech tuto sumu chce kraj zvýšit na čtyři až šest miliard a zásadně tak změnit kvalitu dopravy ve středních Čechách.
„Nechali jsme spočítat deficit, který naše krajské silnice v údržbě a opravách mají. Vyšlo nám neuvěřitelných 80 miliard korun. Rozhodli jsme se stav razantně změnit a cíl skokového zlepšení stavu silnic jsme zkrátili na maximálně 10 až 15 let,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. Kraj již také vytváří strategii, jak toho dosáhnout. „Při ročním proinvestování čtyř až šesti miliard korun se nám to podle odborníků může skutečně podařit,“ očekává hejtmanka.
Už během letošního roku kraj výrazně zvýšil tempo přípravy projektů oprav a údržby silnic. Urychlil výstavbu nových vozovek a mostů. Půjde do nich 3,5 miliardy korun, rekordní suma, nejvyšší za posledních 18 let existence krajů! Z toho na běžnou údržbu silnic připadá 1,5 miliardy, další 1,44 miliardy půjdou na investice, což je budování nových silnic a obchvatů. Dále pak 500 milionů korun na velkoplošné opravy. Skvělé výsledky letos kraj dosahuje i v dynamice připravenosti dopravních projektů pro čerpání evropských a národních dotací. Oproti počátku roku 2017, kdy měl v rámci IROP připraveny projekty za pouhých 200 milionů korun, jich má aktuálně pro období čerpání v letech 2018-2022 v rámci výzvy č. 70 připraveno celkem 75 v celkovém objemu 5 miliard korun! A to není vše. K realizaci už také připravuje velké dopravní stavby související s dostavbu dálnice D3, popř. přeložka silnice II/240 mezi dálnicemi D7 a D8, a to za dalších více než 7 miliard korun.
Této změny v nastartování rychlejší dynamiky v oblasti dopravy vedení kraje dosáhlo díky změnám v investorské přípravě staveb. Z odborů krajského úřadu byla příprava staveb převedena na Krajskou správu a údržbu silnic (KSUS SK).
Pro rychlou a masivní opravu silnic však nejsou limitujícími faktory jen nedostatek peněz, hloubka a rozsah poškození silnic a připravenost dopravních projektů. Svoji významnou roli tu totiž sehrává i omezenost stavebních kapacit. „I kdybychom měli neomezené finanční prostředky, nejsme schopni všechny stavby najednou vysoutěžit a ani je všechny najednou zrealizovat,“ přiblížila složitost problému Jaroslava Pokorná Jermanová. Enormní rozsah stavebních prací by také způsobil nepříjemnosti obyvatelům a návštěvníkům kraje. „Stačí připomenout realitu letošního léta, kdy si Středočeši stěžují na velký počet uzavírek. Situace na staré benešovské u obce Kamenice je toho zářným dokladem,“ podotkla hejtmanka.
Závěrem Jaroslava Pokorná Jermanová ještě zdůraznila, že výrazné zlepšení kvality dopravní infrastruktury na silnicích nižších tříd je zcela zásadně podmíněno zajištěním dokončení základní komunikační sítě silnic I. tříd a dálnic. „Ve Středočeském kraji je to hlavně stavba dálnice D3 a D0 – Pražský okruh, popř. dálnice D7 a D6, které připravuje ŘSD ČR. Proto se snažíme o zajištění koordinace společného postupu s ŘSD ČR tak, aby zahájení realizace těchto prioritních akcí proběhla ve střednědobém horizontu,“ zdůraznila. Pro dokončení dálnic D3 a D4 z iniciativy hejtmanky také vznikla pracovní komise složená z odborníků ŘSD, Ministerstva dopravy, SFDI, Krajského úřadu Středočeského kraje, KSÚS SK, zástupců Senátu PČR, zástupců Jihočeského kraje, Policie ČR a vybraných nezávislých odborníků. Cílem komise je zajistit hladkou přípravu a podporu pro dokončení těchto staveb.
Autor: Helena Frintová