ROYAL Fitness SAMK Měsíčník Kladno
ČSAD KLADNO Farmarske trhy Nad Kladnem Klapod
  • Nad Kladnem
  • SAMK
  • SOU a SOŠ Kladno

Ludomír Landa: Snažíme se dělat co nejvíce kroků, abychom řidiče upoutali

Středa, 31. srpna 2016 06:00

V poslední době nám přicházejí dotazy, týkající se ČSAD Kladno, především potom jejich řidičů. Abychom našim čtenářům vyhověli, zeptali jsme se člověka nejpovolanějšího, ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy.

landa-top
Ludomír Landa (Foto: KL)

Kolik autobusů čítá v současnosti vozový park ČSAD Kladno?

To musím vzít trošku ze široka, protože ČSAD Kladno zajišťuje několik dopravních systémů. Celkem na dvoře máme asi 165 autobusů. S nimi zajišťujeme MHD v Kladně, kde je potřeba kolem 42 autobusů, středočeskou dopravu, pražskou integrovanou dopravu a potom ještě zrychlené linky na relaci Kladno – Praha a 55, 56 až 57, které nejsou objednávané, a zajišťujeme je ve chvíli, kdy máme volnou kapacitu.

Na takové množství autobusů je v současnosti kolik řidičů?

To se odvíjí od struktury dopravy, jestli autobusy jezdí pouze během dne nebo sedm dní v týdnu, ranní a odpolední. My jsme zde v oblasti, která je hodně zalidněná a tím pádem je tady i velká poptávka. Řada našich autobusů jezdí sedm dní v týdnu od brzkého rána do pozdní noci, takže se střídají řidiči v ranních a odpoledních směnách. V současné době, konkrétně na zajištění provozu pro měsíc září, pokud bychom doopravdy chtěli držet práci přesčas na úrovni maximálně deseti procent, potřebovali bychom ještě sedmnáct dalších řidičů.  V současné době se pohybujeme někde kolem 240 řidičů, pro bezproblémový průběh, s tím, že každý by mohl čerpat dovolenou, jak potřebuje, a nemuseli bychom nařizovat přesčasy, potřebovali bychom kolem 260 řidičů.

Mezi lidmi se proslýchá, že vaši řidiči nejsou patřičně finančně ohodnoceni, a proto odcházejí, co k tomu můžete říct?

Tato nálada není pouze mezi řidiči na Kladensku. Jak víte, je to celorepublikový problém a podobné informace mám i od kolegů z okolních zemí, jako je Slovensko nebo třeba Polsko. Ale vraťme se zpátky na Kladno. Je to problém nejen naší firmy, ale všech v blízkém okolí. Prakticky si řidiče přetahujeme a ti kolují po jednotlivých firmách. My se snažíme momentálně dělat co nejvíce kroků, abychom řidiče nějakým způsobem upoutali.

Můžete uvést, o co konkrétně jde?

Děláme určité administrativní kroky, například spolupracujeme s úřadem práce, snažíme se co nejvíc urychlit potřebné kurzy, které jsou pro řidiče autobusů, tedy řidičský průkaz a profesní školení. Dřív to trvalo neuvěřitelných šest až osm měsíců, za tu dobu samozřejmě člověk může chtít jít dělat něco jiného. Nabízíme finanční spoluúčast, protože tyto kurzy nejsou nejlevnější záležitostí. Děláme i další kroky, jako finanční nástupní příspěvek, v současné době ve výši deseti procent, nabízíme možnost výběru směny. V neposlední řadě, protože v současné době už 95 až 98 procent tvoří dotovaná doprava, jednáme s objednavateli, aby nám poskytli v dotaci také další prostředky na odměňování řidičů. Pokud se vše podaří, budeme řidičům od 1. září zdvihat základní platy a samozřejmě budeme dál pokračovat v jednání s objednavateli, abychom se postupně dostali někam na úroveň, jakou si zaměstnanci představují. Platy u nás jsou nad úrovní republikového průměru. Například za loňský rok se průměrný plat pohyboval okolo pětadvaceti tisíc, ale přiznávám, že to je za cenu přesčasů. Myslím, že pro řidiče děláme, co můžeme a že to přinese nějaký užitek.  Chceme toto povolání zatraktivnit a ohodnotit a je potřeba si uvědomit celospolečenský význam našeho konání, jelikož pokud autobusová doprava neodveze žáky do škol, zaměstnance do fabrik, nemohou probíhat výrobní činnosti a firmy nemohou dále prosperovat. Snažíme se zaměstnancům přilepšit nejen po stránce finančním, ale také úrovní vozového parku. Minulý týden se objevili tři nové autobusy a další přibudou. Myslím, že cesta, kterou jsme se dali, vzhledem k ekologii a nikdo jiný to v okolí nedělá, je objednavateli kladně hodnocena. Snažíme se do městského programu dostat i podpory nákupu z evropských dotací, protože v minulém programovacím období, bohužel Kladensko možnost zapojit se do tohoto programu, obešla. To jsme výrazně připomínkovali a doufáme, že nyní ta možnost pro Kladno bude. Projekty máme připravené.

Jaký zájem mají o práci řidičů ženy?

Dříve to byla doména mužů. My jsme zahájili velkou kampaň i směrem k ženám, protože v souvislosti s novými autobusy se již nejedná o těžkou fyzickou práci, řada autobusů není ani vybavena náhradní pneumatikou. Pokud nastane technická závada, zavolá řidička do garáží a je přistaven nový autobus nebo přijede servis, který závadu na místě vyřeší. Samozřejmě máme už i autobusy s automatickou převodovkou, posilovači, takže co se námahy týče, je řízení autobusu srovnatelné s řízením osobního auta, akorát rozměry jsou mnohem větší. Stále je samozřejmě větší poptávka od mužů, ale řekl bych, že z pěti nových uchazečů je jedna žena. Tam se snažíme nabídnout možnost různého rozložení směn, protože zde máme zaměstnané třeba i manžele. V současnosti máme kolem deseti žen.

Jste schopni, například v případě výpadku železniční dopravy, vlaky plně nahradit?

V oblasti techniky, tedy počtu autobusů, ano, v případě řidičů už je to horší, ale za cenu, že by nastoupili z volna a dělali přesčasy, snad ano.

ČSAD Kladno bude měnit majitele, k jakému datu se tak stane?

To zatím nedokážu říct. Byla podepsána smlouva, ale před její realizací musí obě dvě strany, jak prodávající, tak kupující, vyřešit řadu dalších podmínek, kdy poslední podmínkou samozřejmě je, že strana kupující zaplatí, ale mimo jiné jsou tam i takové věci, které neovlivníme. Takže až toto vše bude zrealizováno, dojde k přesunu akcií. Chtěl bych vyvrátit domněnky, že prodejem se okamžitě něco změní. Novým majitelem bude skupina Arriva, jejíž matkou je Deutsche Bahn, která má jako svoji hlavní činnost dopravu.

Předpokládáte nějaké personální změny?

Ty samozřejmě nastat mohou, možná na úrovni managementu, ale nikoli na úrovni provozního personálu.

Autor: spi-vib


  1. krimi

    Policisté objasnili vloupání do rodinných domů v Hostouni

  2. pozvánka

    Již zítra můžete oslavit den země v Zooparku Zájezd

  3. info z radnice

    Slaný se opět zapojí do akce „Den země“

  4. zprávy

    Učitele/ky, asistenty/ky přijme ZŠ škola ve Svárově s tradicí od roku 1905

  5. sport

    Fitness ráno pro dámy v Royal Fitness

  6. krimi

    Speed Marathon 2024, akce zaměřená na měření rychlosti, víme kde to bude, už zítra

  7. zprávy

    Strážníkům v Kladně se podařilo najít odcizeného psa, ukradl ho bezdomovec

  8. info z radnice

    Královské město Slaný opět podpoří zájmové organizace a spolky

  9. zprávy

    Klapod je zpět, poznejte osobnosti Kladna, Vránu našli v hospodě

  10. zprávy

    Vyhrajte se Zooparkem Zájezd, unikátní dokument stojí za zhlédnutí

  11. pozvánka

    Den země Kladno oslaví v Zahradě Kladenského zámku

  12. pozvánka

    Bitva Libušín 2024 aneb pocta Janu Žižkovi vypukne už za 10 dnů

  13. video

    Záchranářská ulička neboli ulička pro život, její zneužití je porušením zákona

  14. pozvánka

    Výstava v zámecké Galerii Kladna dá nahlédnout do tajemství a nekonečna

  15. krimi

    Kontroly rychlosti, technického stavu vozidel a předpisů všeobecně, budou pokračovat

  16. zprávy

    V Kladně trhy pokračují opět ve středu, ve Slaném budou mít premiéru 19. dubna

  17. zprávy

    Dokument o přírodě Arizony má po premiéře, Zoopark zájezd měl svého člověka v expedici

  18. pozvánka

    Spousta zábavy pro malé i velké, to bude tradiční pálení Čarodějnic na Mayrau

  19. zprávy

    Městská policie Slaný hledá nové kolegy

  20. zprávy

    Přes bariéry s policií, akce na podporu handikepovaných osob se tentokrát konala na Stochově