RS maso CZ, s.r.o. OCRA CAMP Legenda Cafe bar Est. 2014 OKOŘ
Aquita Logistics, a.s. KOMINICTVÍ David Poleno Pozvánka na vernisáž 44. Mezinárodní dětské výtvarné výstavy Lidice 2016
  • SBF
  • SAMK
  • Kantorek

Soukromá školka ve Vinařicích inspiruje děti k poznání okolního světa

Středa, 20. Leden 2016 00:55

Soukromá školka vznikla v obci Vinařice na Kladensku teprve nedávno a mohou ji navštěvovat děti od tří do sedmi let. Jejím krédem je podpora zdravého rozvoje dětí, pomocí výchovně vzdělávacího programu Montessori. Co všechno školka dětem a rodičům nabízí, prozradila Kladenským listům její zakladatelka Bc. Miluše Rolincová.

skolka-big
Soukromá školka ve Vinařicích (Foto: KL)

Jak vznikl nápad založit ve Vinařicích soukromou školku?

K našemu rozhodnutí přispěla bohužel vlastní zkušenost s klasickou školkou. Díky přístupu některých učitelek dopadla pro naši, dnes již pětiletou dcerku, katastrofálně. Na doporučení jsme ji proto nechali přeřadit do Montessori školky v Kladně Na Vyhaslém. Najednou jsem viděla obrovské rozdíly, oboustranný zájem a především to, jak se dcera do školky těšila. Možnost výběru chceme dopřát i ostatním rodičům.

Nedává tento program dětem až zbytečně moc volnosti při plnění úkolů?

Montessori sice dětem nechává prostor, ale neznamená to, že výuka není cíleně řízená. Tady je učitel v roli průvodce. Dítě do ničeho nenutí, neruší ho při práci, ale rád pomůže, pokud je o to požádán. K dětem se chová upřímně a trpělivě, neposuzuje je a nehodnotí. Co se týče plnění úkolů, dítě si samo, nebo s pomocí učitele, zvolí s čím, kde, kdy, případně s kým, chce pracovat. Tím dostává možnost plnit úkoly podle svých možností a tempa. Vybranou činnost však musí dokončit, tedy dodržet předem daná pravidla. Dítě se tak stává zodpovědné, samostatné a sebedisciplinované.

Jaká je kapacita školky a jak vypadá denní program?

Školka je rodinného typu a má kapacitu šest dětí. Jedině tak můžeme zajistit skutečně individuální přístup. Děti ráno přicházejí postupně až do 8:30 a společně si hrají. Začínáme ranním přivítáním v kruhu, kde si děti po domluvě s učitelkou rozhodnou, co budou ten den dělat. Následuje první pracovní blok, kam patří dopolední zájmové kroužky, jako je výtvarná dílna, angličtina, hudební a pohybový kroužek. Po dopolední svačině jdeme obvykle ven, pokud to počasí dovolí. Následuje příprava na oběd. Po jídle děti s celodenní docházkou ukládáme na lůžko. Odpoledne je čeká další pracovní blok, po kterém mají další prostor ke společné hře.

Mohou do vašich kroužků přijít i jiné děti, než ty, které navštěvují vaši školku?

Ano, mohou. Dokonce plánujeme, že bychom pro maminky a mladší děti udělali takovou přípravu na školku, kde by si ty nejmenší děti pohrály s Montessori materiálem a pomalu se tak připravily na první odloučení od maminky.

Jak se děti stravují?

Obědy buď přivážíme z místní školky, nebo mohou rodiče dětem obědy dávat vlastní. Co se týče svačin, snažíme se podávat stravu především v BIO kvalitě. Každý den mají děti také spoustu ovoce a zeleniny od lokálních farmářů. Mezi nápoje zařazujeme např. mošty.

Co se docházky týče, jaké nabízíte možnosti?

Neposkytujme pouze celodenní docházku. Děti mohou chodit jen dopoledne, nebo jen některý den v týdnu, jak rodiče potřebují. Dokonce jsme tady třeba i na hodinu, pokud si maminka potřebuje cokoli vyřídit. Provozní doba školky je od 7.30 do 17.30 hodin.

Proč by měli rodiče dát dítě raději do té vaší školky, než do klasické?

Hlavní preferencí je myslím to, že dítěti se dostane, díky malé kapacitě školky, opravdu individuálního přístupu a odpadne tak stres, který některé děti zažívají při nástupu do klasické školky, kde je velké množství dětí a není možnost se jim tolik věnovat. Výhodou je i domácí prostředí, vybavenost školky a nabídka aktivit.

Další informace o soukromé školce najdete na www.ptacekdetem.cz

Autor: spi-vib